اصطلاحات خبری (13)

کد خبر: 30581 | تاریخ خبر: 18/08/1395

 


بولت ؛bullet:


دایره  سیاه  رنگ  کوچکی  که در ابتدای سو تیترها به کار می رود و روزنامه نگاران  قدیمی  به آن گروبلی می گفتند.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه










 پاکت  قهوه ای ؛ brown envelop:


مفهومی استعاری برای رشوه ای که به روزنامه نگار داده می  شود .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


روزنامه قطع بزرگ ؛ broadsheet:


این نوع  روزنامه ها  در اکثر کشورهای دنیا جزء روزنامه های معتبر به حساب می آیند . ابعاد این نوع روزنامه معمولا 5/37*55 سانتی متر است .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


پل؛ bridge:


گذار نامحسوس از یک پاراگراف به پاراگراف دیگر در خبرنویسی را پل می نامند.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه



***************


 بقیه خوردن مطلب ؛ bust:


بزرگ تر بودن  تیتر از فضایی که برای آن در نظر گرفته شده است .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه



***************


تیتر گنگ؛ :blind head


این نوع از تیترها معمولا برای مطالب حادثه ای به کاربرده می شوند . تیتر گنگ  تیتری است که  همه پیام را درباره خبر نمی دهد تا به  این ترتیب  خواننده  را برای خواندن  خبر تهییج  و ترغیب  کند.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


 ذهن انگیزی ؛ brain storming:


بحث  کردن درباره سوژه خبری  یا گزارشی در تحریریه قبل از اقدام  به تهیه  آن.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه



***************


 رسانه های سرد: cold media:


از عبارات  ابداعی  مارشال مک لوهان است به گفته وی به رسانه هایی  سرد می گویند که مخاطب برای در یافت  پیام  از آن ها احتیاج به تمرکز فراوان دارد.  در مقابل رسانه های  گرم hot media قراردارند یعنی رسانه های که مخاطب  در برخورد با آن ها  احتیاج  به تمرکز فراوان  ندارد ، چراکه نحوه انتقال و عرضه  پیام  و معنی از وضوح بالا  برخوردار است .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


اثر  سردی ؛ chilling effect:


اصطلاح  رایج  در محافل پژوهشی رسانه ای است و در مواردی به کار می رود که روزنامه نگاران  نظرات خود و هم چنین  نتایج کار خود را از ترس انتقام  دولت ها و مخاطبان ، محکم و آشکارا بیان نمی کنند.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


 عنوان مطلب ؛ catch line word :


واژه مشترکی که در کنار صفحه در بالای صفحه خبر یا گزارش و مقاله نوشته  می شود تا صفحات مرتبط با یکدیگر بمانند و در حروفچینی اشکال ایجاد نکنند.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


 روزنامه های زنجیره ای؛ chain news papers:


روزنامه هایی که فرد یا سازمانی واحد منتشر می کند.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


 مطبوعات جایگزین ، مطبوعات جانشین ؛ alternative press:


این مطبوعات از جنبه مواضع شبیه نشریات غالب نیستند و دیدگاه هایی متفاوت و غالباً  رادیکال دارند . گستره توزیع  چنین  رسانه هایی  تا پیش  از فراگیر شدن اینترنت همیشه محدود بود .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه



***************


 همه چیز در یک جا ؛ all- in- one :


 به  ماشین های اداری اطلاق می شود که آمیزه ای از چاپگر ، پویشگر ، دستگاه فتوکپی و نمابر هستند . برخی از سایت ها هم چنین  عناوینی  را برای خود انتخاب می کنند ، تا به این تر تیب  به کاربران خود این نکته را القا کنند که ما  پاسخگوی همه نیازهای شما هستیم .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


 رادیو ی دو سویه مخصوص شهروندان؛    (citizen band radio  (Cb radio :


نوعی رادیو  است که اشخاص و یا شرکت ها در بخش خصوصی  برای ارتباطات  دو سویه  خود  از آن استفاده می کنند ( باند وی اچ اف  با 27 مگاهرتز) کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا اجازه استفاده از آن را در سال 1949 تصویب کرد.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


تلویزیون مبتنی برگیرنده و آنتن جمعی؛  ( community antenna television( catv:


این نوع  خدمات  تلویزیونی  که  به آن  تلویزیون کابلی  هم می گویند  از  طریق  آنتن  جمعی  و به وسیله  کابل  جفتی  عرضه می شود .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


تلویزیون کابلی؛ cable tv:


تلویزیونی که باید برای تماشای آن مشترک  شد و پول اشتراک آن را پرداخت  تا  برای  درخواست کننده کابل مخصوص کشیده شود.


تماس  تلفنی  با حوزه خبری ؛ call در پاره ای از مواقع  ممکن  است  تماس  با حوزه  خبری  به طور حضوری صورت گیرد.


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه




***************


 


بی اسکای بی ؛ b2b:


مخفف  عبارت business to business است که به دلیل  اوج گرفتن  فعالیت های مبتنی بر تجارت الکترونیک  باب شد . اینترنت از عوامل رواج آن است .


منبع : واژه نامه ارتباطات , یونس شکر خواه


 


 


 

انتهای پیام /*