کد مطلب: 30276 | تاریخ مطلب: 1394/06/29
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

شماره 98 فصلنامه رسانه منتشر شد

نود و هشتمین شماره فصلنامه رسانه ویژه بهار 1394 از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، مطالب این شماره از فصلنامه شامل مجموعه ای از مقالات پژوهشی است که از سوی نویسندگان و پژوهشگران حوزه رسانه تحریر شده و در آن به موضوعاتی چون سیاستگذاری های رسانه ای، جو سازمانی و رفتار شهروندی، تأثیر سریال های تلویزیونی و فرهنگ نامگذاری مردم ، هژمونی فرهنگی در بازی های رایانه ای...، و چگونگی به کارگیری نرم خبرها پرداخته شده است.

شماره 98 فصلنامه رسانه منتشر شد

عناوین مقالات این شماره از رسانه و زمینه‌های مطالعاتی آن‌ عبارت‌اند از:


تنوع فرهنگی ایران و الزامات سیاستگذاری رسانه‌ای


(مطالعة موردی شبکه‌های استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ‌ایران)/ مسعود کوثری و سیدحسن آذری


در مقاله نخست رسانه با اشاره به تنوع فرهنگی بالای ایران، الزامات سیاستگذاری صحیح و متناسب با تنوع فرهنگی ایران درباره شبکه‌های استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد بحث قرار گرفته است. بدین منظور بر مبنای سیاست رسانه‌ای و روندهای حمایت رسانه‌ای از تنوع فرهنگی، ضرورت‌ها و ظرفیت‌های شبکه‌های استانی در نظام رسانه‌ای ایران استخراج شده و در ادامه به ارزیابی سیاست‌های وضع شده درباره شبکه‌ها و نیز عملکرد آن‌ها پرداخته شده است.


 


رابطه بین جوّ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی خبرنگاران شاغل در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)/ طاهر روشندل اربطانی و مسعود مقصودی


در این مقاله محقق به‌دنبال آن است که با بررسی رابطه میان جو سازمانی حاکم بر خبرگزاری‌ ایرنا، به عنوان یکی از مهم‌ترین رسازمان‌های خبری کشور و رفتار شهروندی سازمانی خبرنگاران شاغل در آن به تحلیل و تبیین روابط میان این دو متغییر با هم  و همچنین با ابعاد و اجزای یکدیگر بپردازد. روش به کار گرفته در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق روش تحقیق توصیفی و تکنیک همبستگی است


 


بررسی نقش فیس‌بوک بر تغییر ماهیـت شیـوه‌های انتشـار اخبـار و اطلاعات از دیدگاه روزنامه‌نگاران تهرانی عضـو شبکه اجتماعی فیس‌بوک/ علی گرانمایه‌پور و فروغ جیرانی


این پژوهش در نظر دارد تا با بررسی رسانه‌های جدید نظیر فیس‌بوک به عنوان یکی از معتبرترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی، به شناخت بهتر و دقیق‌تر این نوع رسانه دست یابد و تأثیر این رسانه نوظهور را بر ماهیت تولید اخبار و انتشار آن در جامعه مورد مداقه قرار دهد.


 


پخش سریال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و فرهنگ نامگذاری مردم/ ناهید کُردی و طاهر براتچیان


رسانه‌ها به صورت تدریجی بر ذهن مردم تأثیر گذاشته و حساسیت‌ها و برداشت‌های تازه‌ای را نسبت به تمام جنبه‌های زندگی در میان آنان ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه فراوانی نام‌ها در هر جامعه نشان‌دهنده گرایشات و رویکردهای فرهنگی مردم است، در کشورهای مختلف دولت‌ها در صدد نظارت و کنترل این تغییرات هستند. در این پژوهش با استفاده از دو روش اسنادی و پیمایشی به بررسی رابطه پخش‌ سریال‌های تلویزیونی و فراوانی نام‌ها در جامعه پرداخته شده است.


 


بررسی سلطة (هژمونی) فرهنگی در بازی‌های رایانه‌ای (با تکیه بر بازی سیمز)/ محمدرضا رسولی و زهرا رستگار


امروزه بازی‌های رایانه‌ای به عنوان رسانه‌ای نوظهور با بهره‌مندی از ژانرهای گوناگون و ارائه محتواهای متنوع بر طرز زندگی و فرهنگی افراد تأثیر بسزایی دارند. در این پژوهش محقق به توصیف و تحلیل نشانه شناختی سبک زندگی در یکی از بازی‌های رایانه‌ای به نام سمیز پرداخته و با استفاده از روش نشانه‌شناختی به توصیف و بررسی انواع نشانه‌ها و دلالت‌های ضمنی، جانشینی و همنشینی در بازی سمیز پرداخته است.


 


بررسی تطبیقی چگونگی به‌کارگیری نرم‌خبرها


(مطالعه موردی بخش‌های خبری 20:30 شبکة دوم سیما و 60 دقیقه تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی)/ حسین بصیریان جهرمی و فریماه فهیم‌دانش


محقق در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا و پرسشنامه معکوس به بررسی تطبیقی چگونگی به کارگیری نرم خبرها در بخش خبری اخبار 20:30 شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران و بخش خبری 60 دقیقه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پرداخته است.


نرم خبر نوعی از سبک خبری است که ماهیتی گزارش‌گونه دارد که عمدتاً برای پوشش موضوعات گوناگون درحوزه عمومی بکار می‌رود. این ژانر خبری قدمتی طولانی دراخبار کشورهای در حال توسعه یافته دارد و در دستور کار اکثریت قریب به اتفاق شبکه‌های خبری قرار دارد.


 


سیاست‌های خبری در زمینة اخبـار جنـگ


(مطالعة موردی ایالات متحده آمریکا)/ ارُل ایلهان و نالان دیریک، ترجمة سعید باقری و مصطفی اسکندری


تکنولوژی‌های ارتباطاتی که باعث گسترش اطلاعات است همواره توسط دولت‌ها نظارت و کنترل می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از کارآمدترین کشورهای جهان در زمینه ارتباطات، چگونه تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی را در جنگ ویتنام، جنگ اول خلیج فارس و جنگ دوم خلیج فارس به کار گرفته و این امر به چه نحو در سیاست‌های خبری این کشور منعکس شده است.


 


مطالب دیگر فصلنامه شامل گزارش نشست تخصصی بررسی نقش هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات است که 16 دی ماه سال 1393 با حضور متخصصان، هنرمندان و مسئولان تبلیغات کشور در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شده است.


همچنین فهرست سخنرانان و گزارش تصویری دو نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشکده‌های ارتباطات و مدیران گروه‌های تخصصی ارتباط و مدیریت رسانه که به ترتیب در آبان و دی ماه سال 1393 در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شده‌اند، بخش دیگری از مطالب این شماره را تشکیل می‌دهند.


پایان‌بخش موضوعات فصلنامه نیز شامل فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات است که در این بخش گردآوری شده است.


 


علاقه‌مندان برای تهیه این شماره از فصلنامه رسانه می‌توانند به واحد فروش کتاب، واقع در طبقه همکف ساختمان دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مراجعه کنند.

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال