کد مطلب: 30279 | تاریخ مطلب: 1394/07/04
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

خبر و روزنامه نگاری در عصر دیجیتال

خبر و روزنامه نگاری در عصر دیجیتال// استوارت آلن

این کتاب ترجمه هفت مقاله از کتابِ ارزشمند «خبر و روزنامه نگاری راتلج» است. عناوین مقاله درباره خبر و روزنامه نگاری در عصر کنونی است.
در پیش گفتار کتاب می خوانیم: خبر و روزنامه‌نگاری تغییر کرده است، چون جهان تغییر کرده است. امروزه ما با شرایط پیچیده‌ای از روزنامه‌نگاری روبه‌رو هستیم؛ این پیچیدگی که از قضا ناخوشایند است، محصول توطئة اتاق‌های خبر نیست، بلکه ناشی از عواملی است که محسوس‌اند، اما ظاهراً به‌چشم دیده نمی‌شوند. دنیای امروز ما لبریز از رسانه است؛ آن‌ها برای خواب و خوراک ما، نوع لباس پوشیدن، راه‌رفتن، حرف‌زدن و فکرکردن ما برنامه‌ریزی می‌کنند. سرعت تحولات به‌گونه‌ای است، که رسانه‌ نیز دربندِ رسانه گرفتار است. به عبارت دیگر، دنیا ۲۴ ساعته رسانه‌ای است و به‌قولی، خودِ رسانه نیز به بستری برای لینک فوری اطلاعات بدل شده است.


در دنیای امروز مرز میان «خبر واقعی» و  «خبرـ‌ سرگرمی» مخدوش شده است، دروازبانی خبر که ظاهراً باید محصول تفکر آگاهانه روزنامه‌نگاری باشد به‌قول جکی هریسون در معرض ابتذال بیش‌ازپیش قرار گرفته است. روزنامه‌نگاران در اکثر مواقع همانند افرادی عمل می‌کنند که صدای دیگران را با کمی تغییر تقلید می‌کنند و اخباری را منتشر می‌سازند که توسط منابعی که به‌دنبال اهداف خویش‌اند، در اختیارشان قرار داده شده است. اطلاع‌ـ‌ سرگرمیِ جهانی، به‌عنوان گفتمان تفریح، اِغواگر و قدرتمند توجه افکار عمومی را از واقعیت‌های هول‌انگیز دور می‌کند و در خدمت بازتولید سرمایه‌داری قرار داده است و بی‌دلیل نیست که فراوانی محض و خبر صِرف در طیف رسانه‌های متفاوت و بسترهای خبری مختلف چیزی غیر از بازاریابی ماهرانه‌تر و کالایی‌شدن فزاینده و دائمی تولیدِ خبر نیست  و منجر به تنزل غیرقابل برگشت و عامیانه‌شدن خبر و اطلاعات شده است. به عبارتی، در دنیایی که رسانه‌ها به عنوان بستر نهایی زندگی سیاسی عمل می‌کنند، روزنامه‌نگاری کاملاً مستقل شاید دیگر فرصت ظهور نیابد؛ به قول نیکلاس لوهمان، جامعه‌شناس آلمانی حوزة رسانه که رسانه‌های جمعی را به‌عنوان یکی از سیستم‌های شناختی کلیدی جامعة مدرن می‌شناسد، سؤال مهم و اساسی این است: «چگونه ممکن است اطلاعاتی را دربارة جهان و دربارة جامعه بپذیریم، وقتی‌که می‌دانیم چگونه تولید شده است.»


کتابِ حاضر به‌طور کلی نگاهی انتقادی به رویکرد رسانه‌ها در زمانة ما دارد. ناشر با گزینش دقیق مقالات این کتاب از میان ۶۰ مقالة کتابِ ارزشمند «خبر و روزنامه‌نگاری راتلج»، سعی کرده است ضمن کپسولی‌کردن مجموعه، به تفکر و ایده‌پردازی استوارت آلن، استاد برجستة روزنامه‌نگاری دانشگاه بورنماوت بریتانیا و سرویراستار کتاب احترام لازم را بگذارد. این مجموعه مقالات، با نویسندگانی که هر کدام در موضوع خود، نظریه‌پرداز و به‌حدِّ کافی دارای شهرت هستند، سعی دارد اُفق تازه‌ای مقابل دیدگان مخاطب بگذارد و از زاویه‌ای بعضاً بدیع، جنبه‌هایی قابل تأمل از بحث‌های متنوع خبر و روزنامه‌نگاری در عصر و زمانة فعلی را به چالش بکشد.


عناوین مقالات به شرح زیر است:


۱٫ دروازه‌بانی و گزینش خبر به‌عنوان میانجی‌گری نُمادین: جکی هریسون، ترجمة حسن نمک‌دوست‌تهرانی


۲٫ خبر جدی در برابر خبر هجو: جدایی میان خبر و سرگرمی: جئوفری بیم، ترجمة علی‌اکبر قاضی‌زاده


۳٫ چشم جدیدِ ناظران: تغییرشکل گزارشگری تحقیقی: دونالد ماتسون، ترجمة احسان بخشنده


۴٫ جریان بین‌المللی اخبار: لیسبت کلاوزن، ترجمة پدرام الوندی


۵٫ خبر رادیویی: بازسازی اجتماع: تانجا بوش، ترجمة محمدرضا نوروزپور


۶٫ خبر تلویزیونی در عصر جهانیِ اطلاع‌ـ‌ سرگرمی: دایا کیشان توسو، ترجمة امید جهانشاهی


۷٫ خبر در عصر دیجیتال: ناتالی فنتون، ترجمة محمود سلطان‌آبادی



ویراسته: استوارت آلن



ترجمه : حسن نمک دوست تهرانی، علی اکبر قاضی زاده، احسان بخشنده، پدرام الوندی، محمدرضا نوروزپور، امید جهانشاهی و محمود سلطان آبادی



انتشارات ثانیه



صفحات:168

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال