کد مطلب: 30377 | تاریخ مطلب: 1394/09/10
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

آشنایی با اصطلاحات خبری 5

آشنایی با اصطلاحات خبری 5


لید با هویت  فوری ، Immediate  indentification introl/ lead:


زمانی که یک  شخصیت  مطرح ،  مهم  و دارای  شهرت  بالا  به بخش اصلی  خبر مبدل  می شود یا خبر  مربوط به اوست ،  از این لید  استفاده  می شود . به  عبارتی  نام  شناسنامه  او  به جای  شخصیت  کاری و حقوقی  او به کار  گرفته  می شد  . اصولا  قهرمانان  خبرهای رسانه ای  دارای  دو شخصیت هستند  ؛  شخصیت  حقیقی یعنی  نامی  که درشناسنامه  برای آنان تعیین  شده است  و شخصیت  حقوقی  یعنی  مسئولیتی  که در جامعه  به عهده دارند .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


                                                                                                  ************




لید کنایه آمیز ، Ironic lead:


به صورت  نرمی  طعنه  آمیز  مطرح می شود .


مثال :  کلیسای  سنت جان در مقابل  آتش  سوزی مهیب  سال 1868  که قسمت  اعظم  شهر  بلو مینگتون  را در کام  خود کشید  جان  سالم  به در  برد ، همچنین  در مقابل  تغییرات  آب  و هوایی  دهه  شصت  ،  اما دیشب  در اثر  وزن برف  و یک توفان  نه چندان  قدرتمند  فرو ریخت .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


************



لید موردی ، Item lead :


 لید موردی  نقطه  مقابل  « لید چتری » است  و روی  یک موضوع متمرکز می شود .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


************



لید  حاوی  منبع ، Source in  the lead :


در این لید  منبع  خبر در پاراگراف شروع  آورده می شود .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


************



لید تبلیغی ، The plug intro/lead:


روزنامه ها اغلب  دوست  دارند  نتایج  تحقیقات به دست آمده  توسط خودشان  را به نام  خودشان  در لید  مطرح  کنند.


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


**********



لید گلوله ای ساده ، Simple  statement and bullet leads :



یک لید جالب  اما در عین حال چالش  برانگیز است .  در عمل شامل سه گلوله  است  که همواره  با جمله ای عمومی ، ساده و مختصر  همراه  می شود .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید تک موضوعی ، Single element intro/ lead :



 این لید  تنها  از یک  موضوع  مهم  تشکیل  شده است  . زمانی  که یک  زاویه  قوی  در خبر  وجود دارد و نیاز  است  همان  زاویه  برجسته شود . این لید  در نقطه  مقابل  لید  چند  موضوعی، لید  مضاعف  و لید  چتری  قرار دارد .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید کوتاه ، Short sentence lead :


این لید  از یک  کلمه یا جمله کوتاه  به عنوان پرسش دشوار  بقیه  لید  استفاده  می کند . مخاطب  ممکن  است آن را یک حقه  فرض  کند ، لذا باید  پراکنده  و گهگاه  از آن استفاده کرد .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید چند هدفی ، Shotgun lead :


این اصطلاح به تفنگ  ساچمه ای  اشاره  دارد که هنگام  شلیک همزمان  ساچمه های  زیادی  را به  طرف  چندین  هدف  پرتاب می کند  . به لحاظ عملیاتی  شبیه لید چتری  و چند  موضوعی  است . فکر کنید  کسی  با  تفنگ  ساچمه ای  به تعدادی  از پرندگان  در حال پرواز  در آسمان  شلیک  کرده  و همزمان  تعدای  از آنها را هدف  قرار داده ، سرنگون  کرده است  .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید مجموعه Round up lead:


بعضی  مواقع  خبرنگاران  می خواهند  به جای  تمرکز  یک  شخص  یا مکان  یا  شئی  در لید ، خواننده  را با فهرست  طولانی  تری  تحت تاثیر  قرار دهند  لذا از این لید  استفاده  می کنند.


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید  طراحی  صحنه ، Scene- setter leads:


لید  طراحی  صحنه  فاقد  فوریت های لید های  سخت  خبر است .  آنها  اقتباس  شده اند از طرح  های داستانی – تخیلی ( شبی تاریک  و توفانی  بود...) و معمولا  برای  اخبار  و گزارش  های  خبری  بلند  به کار گرفته  می  شوند ،  شرح و توصیف مشاهدات  ،صداها  و احساساتی  است  که شما را به فضاهای دیگر  می برد  .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید تصویری ، Scenic lead:


این لید  با شرح  صحنه  اطراف  یک رویداد آغاز  می شود  و معمولا  برای  مطالبی  به کار  می رود که در آن  محل  وقوع  برجسته  می  شود، مثل مطلبی که  در باره  اجرای  برنامه  جشنواره  یا یک  رویداد  ورزشی  نوشته  می شود  و اگر  به  طور اصولی نوشته می تواند  حس  درونی  مخاطب  را بر انگیزد.


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید تک هدف ، Rufle lead :


این اصطلاح  به تفنگ  تک تیرانداز  در مقابل  تفنگ ساچمه ای که همزمان  ساچمه  های  زیادی  را شلیک می کند ،  اطلاق می شود . برهمین  اساس  مقابل  لید چند هدفی shotgun lead و لید چند موضوعی multiple element lead قرار می گیرد  و البته شبیه لید تک  موضوعی single element lead  است .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید پرسشی ، Question intro/lead:


لیدی است که در درون خود یک سوال را مطرح می کند.


مثال : آیا  واقعا  می خواهید  بدانید سن  بیولوژیکی  شما چقدر  است ؟  یک آزمایش  خون جدید  که توسط  دانشمندان  در اسپانیا  ابداع  شده ،  ظاهرا  قادر است ، نشان  دهد با چه  سرعتی در حال پیر  شدن هستیم  و چقدر از عمر ما باقی است .


البته  همان طور که در مثال  بالا ملاحظه می کنید  خبرنگار  پس از  طرح  سوال  بلافاصله به سوال  طرح شده  پاسخ می دهد . از آنجا که کار خبرنگاران  پاسخ دادن به سوال هایی است که مخاطبان  خبر ممکن است  در برخورد  با خبر  برای شان  ایجاد شود و لزوما ایجاد سوال  نیست  ، برخی  این گونه  لید را برای سخت خبرها  توصیه  نمی کنند . لید های  سوالی  بیشتر  می تواند  برای یک نرم خبر مناسب  ، قابل  قبول  و حتی  جذاب باشد .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید نقل  قولی ، Quotation lead / quote lead:



این لید  برپایه  نقل قول  از منابع  مختلف  خبری استوار است  و  به دو شکل  نوشته  می شود ؛  یکی نقل  قول مستقیم و دیگر نقل قول غیر مستقیم . نوع  دیگری از لید های  نقل قولی  در مقالات  و تفاسیر کاربرد دارند و برمبنای  سخنان  قصار  افراد مشهور  و تاریخی شکل می گیرند.


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید جناس  یا بازی  با کلمات ، Punning intro/lead:


در این لید  همان  طور که از اسمش  پیداست خبرنگار  موضوع  خبری را  دست مایه  ذوق ادبی می کند و لید را با تشابهات  اسمی  و بازی با کلمات  می نویسد  . برای کاربرد ایهام  برخورداری  از  شوخ  طبعی  لازم است ، زیرا  ممکن است ایهام حاوی  طنز خاصی نیز  باشد . این لید  اگرچه در روزنامه های  سیاسی  و وزین  نیز کاربرد دارد ، اما  بیشتر  در روزنامه های عامه  پسند به کار  گرفته می  شود .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید  شخصی ، Perosnalised intro/lead:



اخبار به طور معمول فاقد « من خبرنگار »  به عنوان  روای رویداد است ، اما در لید شخصی  « من » خبرنگار  حضور  پیدا می کند. نقش خبرنگار  در خبرنویسی  به طور معمول و متعارف  ایفای  نقش دانای کل  است .  خبرنگار  از بالا به خبر  نگاه می کند وبه مخاطب  می گوید  که چه  رویدادی با چه  شکل  و کیفیتی  اتفاق  افتاده است . در لید شخصی  این نقش تغییر می کند  و خبرنگار  در این لید ، خودش  را به مخاطب  نشان می دهد و سر و کله  «من » خبرنگار  در لید  پیدا می شود .  استفاده از این گونه  لید بیشتر  برای  گزارش  خبری  و نرم  خبرها  استفاده  می شود .


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید متقابل ، Opposite lead:


 ابتدا  یک نظر  یا اتفاق  را ذکر می کنیم  و بلافاصله  نظر  و اتفاق  مخالف  را به  دنبال آن  می آوریم . به این لید  ،  لید متضاد paradox lead و لید متعارض contrast lead هم می گویند


منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی


*********



لید غیر عادی ، Offeat lead:



تنوعی از لید های  تاخیری  است  که به  صورت  خلاقانه ای جذاب  و غافلگیر کننده است  و اغلب  به طور  ایهام گونه ای  به یک  رویداد یا شخص  می پردازد .


کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، احمد توکلی


*********



لید نو ، New lead:


 این اصطلاح  بیشتر  برای خبرگزاری ها  و سایت های  خبری  کاربرد دارد و به معنای تازه  ساختن لید  و به لحظه  کردن  و به روز تر کردن آن است  . خبرگزاری ها  معمولا  در یک  سیکل  12  ساعته به منظور  توسعه خبر و نجات  آن از کهنگی اقدام به نوسازی لید می کنند.


کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، احمد توکلی


*********



لید چند موضوعی ، Multiple element lead:


این لید  بیشترین  کاربردش  زمانی است  که چند  موضوع  تقریبا"  به یک اندازه  مهم  در خبر وجود دارد. اصطلاح shotgun lead و umbrella lead هم برای  آن  به کار می رود . لید چند موضوعی مقابل  لید تک  موضوعی   single element lead قرار دارد .


کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، احمد توکلی


*********



لید  استعاره ادبی , Literary allusion lead:


 یک  شعر کودکانه  یا بخشی  از یک  آفرینش کاملا  شناخته  شده ادبی  را می توان  به صورت متوازن  و به روش های مختلف  به کاربرد  یا متنی نرم  درباره  شخصیت های  که در  ادبیات  هستند  .


کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، احمد توکلی


*********



لید بلوکی ، Lead block  :


لید چند پاراگرافی که نکات  اصلی  خبر  را شرح  می دهد  . بیشتر  در گزارش های  خبری  و فیچر  نویسی  مورد استفاده  می گیرد . این لید  بیشتر  برای اخبار  و گزارش هایی که به  سبک  بلوکی  یا بازگشت  به عقب  تنظیم  می شوند  مناسب  است  و باید  در این لید موضوعات  مختلف  درون  خبر  به  صورت  کوتاه  توضیح  داده شوند .


کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، احمد توکلی


*********



لید ورود ، Lead in   :


این اصطلاح  مخصوص  رسانه های  دیداری  و شنیداری  است  و در مطبوعات  کاربرد ندارد . در گزارش های  رادیو  تلویزیونی  جمله آغازین  و قبل  از  شروع گزارش را می گویند که به شنوندگان  و بینندگان  می گوید  گزارش  چه کسی  را قرار  است  بشنوند .


کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، احمد توکلی


**********



لید فهرستی ، List lead :


 بعضی  مواقع  خبرنگار  به جای  تمرکز  بر فقط  یک  شخص ، مکان  یا شئی مایل است  مخاطب خود را  با فهرست   طولانی تری  تحت تاثیر قرار دهد .  به این لید  ، لید  مجموعه round  up  lead هم  می گویند .




منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، احمد توکلی


 

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال