کد مطلب: 30381 | تاریخ مطلب: 1394/09/14
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

تیتر نویسی/ مجید رضائیان

کتاب تیترنویسی نخستین پژوهش نظری، تجربی در موضوع تیترنویسی است که در ۱۳ فصل طراحی شده و حاصل سال ها تجربه و تلاش نویسنده در روزنامه نگاری، سردبیری و تیترنویسی در مطبوعات کشور است.
دکتر مجید رضائیان که خود از متخصصان رشته روزنامه نگاری است، تیترنویسی را تجربی ترین، ظریف ترین و در عین حال سخت ترین فرم روزنامه نگاری می داند که برای همه فرم های روزنامه نگاری از خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه گرفته تا یادداشت، سرمقاله و مقاله، و نقد به کار می رود.

نویسنده : مجید رضائیان
ناشر: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها
تعداد صفحات: ۱۹۲

تیتر نویسی/ مجید رضائیان


وی در فصول مختلف کتاب ضمن بررسی ویژگی‌ها و ادبیات تیتر به تشریح ۱۳ روش و تکنیک تیترنویسی می‌پردازد و با ذکر مثال‌ها و نمونه‌هایی از منابع مختلف، امکان درک فرآیندها و تکنیک‌های مورد استفاده در تیترنویسی را برای خواننده فراهم می‌آورد.


نویسنده در قسمتی از این پژوهش می نویسد : تیتر دشوارترین نقطه کار روزنامه‌نگاری است و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار می‌کنند. «تیتر» یا «میانبر رسانه‌ای» کار «نشان» و تحریک یا جلب توجه مخاطب را برعهده دارد و باید با روان‌ترین و مؤثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند. به طوری که به خواندن به عنوان پیش‌زمینه فهمیدن نیاز نداشته باشد. به عبارتی، اگر یک متن توسط مخاطب دیده شود، خوانده نشود، فهمیده شود؛ تیتر است.


در بخشی از کتاب در بحث «تئوری ربط» به تحقیقات «ویلسون و اسپربر» در این زمینه اشاره شده و این نکته مورد تأکید قرار گرفته است که تیترها باید به‌گونه‌ای طراحی ‌شوند که ربط بین متن‌ها و مخاطبان را بهینه سازند و خواننده را در فهمیدن بهتر متن یاری کنند. در واقع، رابطه بهینه میان متن و مخاطب به‌ وسیله تیتر ایجاد می‌شود.


در این اثر، نویسنده نمونه‌هایی از تیتر مطبوعات و رسانه‌های داخلی را در قسمت‌های مختلف بحث بررسی کرده و در انتهای هر فصل‌ تمرین‌ها و پرسش‌هایی را برای خواننده تدارک دیده است تا با انجام آن‌ها به درک دقیق‌تر و عمیق‌تری از مباحث مطروحه برسند.


این کتاب در ۱۳ فصل عنوان‌بندی شده و شامل یادداشت ناشر، مقدمه، پیوست و واژگان انگلیسی به فارسی، به همراه منابع و نمایه است.


وی در فصول مختلف کتاب ضمن بررسی ویژگی‌ها و ادبیات تیتر به تشریح ۱۳ روش و تکنیک تیترنویسی می‌پردازد و با ذکر مثال‌ها و نمونه‌هایی از منابع مختلف، امکان درک فرآیندها و تکنیک‌های مورد استفاده در تیترنویسی را برای خواننده فراهم می‌آورد.


نویسنده در قسمتی از این پژوهش می نویسد : تیتر دشوارترین نقطه کار روزنامه‌نگاری است و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار می‌کنند. «تیتر» یا «میانبر رسانه‌ای» کار «نشان» و تحریک یا جلب توجه مخاطب را برعهده دارد و باید با روان‌ترین و مؤثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند. به طوری که به خواندن به عنوان پیش‌زمینه فهمیدن نیاز نداشته باشد. به عبارتی، اگر یک متن توسط مخاطب دیده شود، خوانده نشود، فهمیده شود؛ تیتر است.


در بخشی از کتاب در بحث «تئوری ربط» به تحقیقات «ویلسون و اسپربر» در این زمینه اشاره شده و این نکته مورد تأکید قرار گرفته است که تیترها باید به‌گونه‌ای طراحی ‌شوند که ربط بین متن‌ها و مخاطبان را بهینه سازند و خواننده را در فهمیدن بهتر متن یاری کنند. در واقع، رابطه بهینه میان متن و مخاطب به‌ وسیله تیتر ایجاد می‌شود.


در این اثر، نویسنده نمونه‌هایی از تیتر مطبوعات و رسانه‌های داخلی را در قسمت‌های مختلف بحث بررسی کرده و در انتهای هر فصل‌ تمرین‌ها و پرسش‌هایی را برای خواننده تدارک دیده است تا با انجام آن‌ها به درک دقیق‌تر و عمیق‌تری از مباحث مطروحه برسند.


این کتاب در ۱۳ فصل عنوان‌بندی شده و شامل یادداشت ناشر، مقدمه، پیوست و واژگان انگلیسی به فارسی، به همراه منابع و نمایه است.


دکتر مجید رضائیان، در حال حاضر علاوه بر تدریس دروس علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در دانشگاه، مباحث مربوط به تیتر نویسی را در مرکز رسانه‌ها تدریس می‌کند.

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال