کد مطلب: 30449 | تاریخ مطلب: 1394/12/11
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

آشنایی با اصطلاحات خبری 9

آشنایی با اصطلاحات خبری 9



ناشر ، Publisher:


 شخصیت  حقیقی  و یا حقوقی  که مجوز  انتشار  نشریه  را کسب  و برای  نشریه  مورد  درخواست  خود سرمایه گذاری  و سیاستگذاری  می کند.


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



 **********


 صاحب امتیاز :


شخصیت  حقیقی  یا حقوقی  است  که مجوز  انتشار  نشریه  را کسب  و برای  نشریه  سرمایه  گذاری  و سیاستگذاری  می کند.


 منبع:   کتاب ویراستاری و مدیریت اخبار، احمد توکلی



 **********


نشان / نام  روزنامه  ، Flog/Name plate/Name/Logo:


  هرنشریه  یک نشان  یا شناسه دارد  که با آن  شناخته  می  شود  . مثلا : گاردین ،  شرق ،  در ایران  ارباب مطبوعات آن را « لوگو»  می نامند. نام  گذاری  لوگو  برای نشان  روزنامه  در بین  روزنامه  نگاران  غربی  کمتر  مرسوم  است  و واژه های  Flog وnameplate  بیشتر  کاربرد  دارد .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


لوگو، Logo:


 باکس کوچکی  است که  هنرمندانه طراحی  می  شود  و برای  مطالب خاص ،  بیشتر  سلسله  مطالب  و اخبار دنباله دار استفاده  می  شود  . این اصطلاح  به  نشان  یا نام  روزنامه و مجله  هم نسبت داده می  شود  وبه آن sigیا bug نیز می گویند.


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********

شناسه  هر  صفحه ، Folio:

سری  که در  بالای  هر  صفحه  روزنامه  قرار می گیرد  و شماره  صفحه  ، تاریخ  ،  روز  هفته  و ..  را  نشان  می دهد  .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


سفید ی ، Gutter:


سفیدی بین  ستون های خبر  یا سفید  بین  دو  صفحه  را گاتر  می گویند .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


ماکت / ماکت  بندی ، Artwork/Dummy:


صفحه ای  مدرج  در استاندارد صفحه  نشریه  است  و طراحی  اولیه  صفحه ای  که قرار است  چاپ  شود ،  ابتدا  روی آن پیاده می شود .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



 **********


لی آت ، Lay out:


موقعیت  خبرها  و عوامل هنری  در یک  صفحه  روزنامه  را « لی آت »  یا  dummy  می گویند . به عبارت  دیگر همان  طراحی و نقشه  صفحه  است  که به آن ماکت هم می گویند.


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


ماکت بند ، Makeup editor:


 فردی است که  صفحات  نشریه  را ماکت می کند. به عبارت  دیگر جای عکس ها ،  اخبار و گزارش ها و چیدمان  مطالب  را مشخص  می کند .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


بخش صفحه  آرایی ، Backroom :


اتاق  یا سالنی نزدیک تحریریه  است که در آن  افراد ، مطالب تهیه  شده توسط  تحریریه را-  به  صورتی که خوانندگان بعد از چاپ  صفحات را مشاهده  می کنند -  صفحه آرایی  می کنند . به آن composing room هم  می گویند .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


تصحیح / نمونه خوانی ، Proofread:


بخشی  است که اخبار حروفچینی  شده (  تایپ  شده )  را با اصل  اخبار ارسالی خبرنگاران  مطابقت  می دهد  و  اغلاط  آن را  اصلاح  می کند.


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


کراپ ( برش عکس ) ، Crop


 بریدن  بخش هایی  از یک  تصویر  یا عکس  را کراپ می گویند .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


دروازه بانی  خبر ، Gatekeeper/Gate keeping:


فیلتر هایی  برای  گنجاندن  یا حذف  اطلاعات  از  یک  منبع  معین  را  دروازه بانی  خبر می گویند . اصطلاح  دروازه  بانی  که در  مورد افراد ، سازمان  ها ،  مجموعه  رویه ها ، هنجارها ،  در  گردآوری  خبر  و محدودیت های  بیرونی  با ماهیت  اجتماعی  ، سیاسی  ، و ... به کار  می رود و عملا به نحو  گسترده ای  ایده «  کنترل  دانش  و شناخت »  یا  « کنترل  اطلاعات » را  شامل می  شود .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


پیش ممیزی ، prior restraint:


پیش ممیزی  یعنی  قانونی که به  دولت  اجازه  می دهد ، همه  گزارش های  خبری  را قبل  از انتشار  کنترل  و سانسور  کند.


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


نشانی ادامه خبر ، Jump- line/ Spill line/ Jump line:


برخی مواقع  سطوری از اخبار یا مجله  در یک  صفحه  ناتمام می ماند ( به علت کمبود جا یا سیاستگذاری مربوط به گرافیک و زیبایی صفحه )  و ادامه آن به صفحه دیگری منتقل می شود .


 در چنین  شرایطی  برای راهنمایی  خواننده  در انتهای مطلب  اشاره می  شود که ادامه آن ،  در فلان صفحه و شماره آن صفحه  نیز ذکر می شود تا خواننده  ادامه متن را به آسانی پیدا کند           ( مثال : بقیه  در  صفحه  6 ) این نشانی را  « جامپ لاین » می گویند .


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی



**********


ضرب الاجل ، Deadline:


آخرین  لحظه  یا زمانی است که مطلب  خبری  فرصت  دارد تا در روزنامه ، مجله  یا بولتن  پخش  قرار گیرد ، چون در خبر  سازی  ، سرعت  و توالی  اخبار  نهایتا محتوا را  می  سازد  .  ضرب الاجل  ، نقطه  بدون  برگشتی  محسوب می شود که رعایت  نشدن آن  رسانه را با مشکل مواجه می سازد  . با پایان یافتن  مهلت  یا  موعد مقرر ، سر دبیران  سرویس دیگر  نمی توانند مطلب  خبری  عرضه  شده را در چرخه  متوالی  و زنجیره ای گرد آوری  ، عرضه  یا پخش  قرار دهند.


منبع: کتاب  واژه های کلیدی در  روزنامه نگاری  ،  دکتر احمد توکلی

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال