کد مطلب: 30494 | تاریخ مطلب: 1395/03/29
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

سابقه نویسی( 1)

سابقه نویسی( 1)


یکی از اجزای اصلی خبر که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، سابقه یا پیشینه است.همان گونه که در تشریح روش بلوکی برای نگارش خبر یادآورشدیم ، در خبر نویسی مدرن که مورد توجه اغلب رسانه های حرفه ای است و بسیاری از خبرها را با این سبک می نویسند، یکی از بخش های اصلی  خبر، سابقه رویداد است . در این روش، "سابقه ی خبر" در کنار "اطلاعات جدید" ، "جزییات رویداد" و "نقل قول"  قرار می گیرد .


 سابقه ی رویداد یا پیشینه ، اطلاعاتی قدیمی است که با رویداد جدید ارتباط دارد و افزودن آن به خبرجدید به تکمیل اطلاعات مخاطبان واحتمالاً اقناع آنان می انجامد .


کارکردهای سابقه خبر


نخستین کارکرد نگارش سابقه در کنار اطلاعات جدید، تکمیل اطلاعات مربوط به رویداد است و خبری که تولید می شود از جامعیت بیشتری برخوردار می شود .


مخاطبانی که  از خبر های پیشین در مورد رویداد مطلع بوده اند با یادآوری اطلاعات پیشین، به جمع بندی جامع تری دست می یابند و مخاطبانی که در جریان اخبار گذشته نبوده اند با آگاهی از رویدادهای گذشته به اطلاعاتی کامل دست می یابند .


انتشار خبری با اطلاعات کامل و جامع، به احتمال قوی می تواند مخاطب را اقناع  کند و اعتبار و منزلت رسانه را نیز در ذهن مخاطب ارتقا می بخشد .


دومین کارکرد سابقه خبر انتقال پیام های غیر مستقیم به مخاطبان است .


در نگارش خبر، برای انتقال پیام به مخاطبان یکی از بهترین و کارآمد ترین روش ها استفاده از سابقه خبر ا ست.


با این روش بدون نیاز به استفاده از پیام های مستقیم ، با شیوه ای حرفه ای که عکس العملی  منفی در مخاطبان ایجاد نمی کند پیام رسانه به آنان منتقل می شود .


مثال :


در حمله صبح امروز هواپیماهای رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی در جنوب لبنان شماری از غیر نظامیان جان خود را از دست دادند.


در حملات سه روز گذشته اسراییل به مناطق مسکونی جنوب لبنان 15 غیر نظامی از جمله پنج  زن و شش کودک جان خود را از دست داده اند.


 


بند دوم این خبر که به سابقه حملات اخیر اسراییل به لبنان اشاره می کند بدون استفاده از عبارات و واژه های کلیشه ای و شعاری وبدون استفاده از هرگونه صفتی برای این رژیم ، وحشیگری ها و اقدامات ضد انسانی اسراییل را در به شهادت رساندن غیرنظامیان و از جمله زنان و کودکان برای مخاطبان آشکار می کند .


گاهی اوقات انتقال پیام با استفاده از سابقه ، برای ایجاد تردید در مخاطبان یا مردود شمردن ادعاهای فردی است که نقل قولی از وی بیان می شود .


مثال :


در پی وقوع انفجار یک بمب در استانبول ، اردوغان رییس جمهوری ترکیه کشورهای اروپایی را به مقابله جدی با  گروه های تروریستی فراخواند.


طی ماه های گذشته رسانه های بین المللی بارها گزارش های مستندی منتشر کرده اند که نشان می دهد  ترکیه مرزهای خود را به روی حامیان  داعش که از سراسر جهان برای پیوستن به این گروه تروریستی راهی سوریه می شوند باز گذاشته است .


بند دوم این خبر ، حمایت آشکار ترکیه از تروریست های داعش را به خاطر مخاطبان می آورد و به این شکل، پیام رسانه  که حمایت اردوغان از تروریست های داعش رانشان می دهد به مخاطبان انتقال می دهد .


 اگر به برخی خبرها یی که در خبرگزاری ها و رسانه های حرفه ای منتشر می شود دقت کنیم ملاحظه می شود که گاهی حتی به میزان هشتاد درصد از خبر را پیشینه و سوابق مرتبط با موضوع تشکیل می دهد و بخش اندکی  از اطلاعات مندرج در خبر، تازگی دارد و بدین ترتیب خبری که منتشر می شود مجموعه اطلاعاتی از رویداد  با جمع بندی موردنظر رسانه است. 


 

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال