کد مطلب: 30530 | تاریخ مطلب: 1395/04/30
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

فرایند تهیه خبر (2)

در قسمت قبل دو روش از راه های تهیه خبر بیان شد. در این قسمت دو روش دیگر را مرور می کنیم.

فرایند تهیه خبر (2)


 ج- سایر رسانه ها


یکی از منابع مهم  خبرنگاران برای دریافت  اخبار و اطلاعات و سرنخ رویدادها، خبر هایی است که  در مطبوعات ، شبکه های رادیو تلویزیونی و سایت ها منتشر می شوند  ودر بسیاری مواقع دستمایه ی تهیه اخبار و گزارش های بعدی برای خبرنگاران  قرار می گیرد.[1]


 برخی از اخباری که در رسانه ها منتشر می شوند دارای بازتاب های اجتماعی یا سیاسی و اقتصادی هستند و خبرنگاران زبده و باتجربه این گونه بازتاب ها و پیامدها را به اخباری خواندنی تبدیل می کنند.


در بعضی از  مصاحبه ها و گزارش ها ی خبری نکاتی  مطرح می شوند که سوژه های جالبی برای تولید خبرهایی تازه به شمار می روند.


البته این مهم در صورتی دست یافتنی است که خبرنگار دارای شم خبری  مناسب و فهم و درک درستی از سوژه ها باشد.


اگر خبرنگاران، مطالب مندرج در روزنامه ها و مطالب منتشرشده  در رسانه های جمعی را با دقت دنبال کنند،  می توانند به سوژه های جدید و ایده های تازه ای  دست یابند تا اخباری خواندنی   تولید کنند.


اگر خبرنگاری دارای ذکاوت ، هوش و شم خبری درخور توجهی باشد از بسیاری مطالب خبری سرنخ هایی را به دست می آورد که سوژه ای برای تولید خبرهای جدید می شوند.


در بسیاری مواقع ، حتی در آگهی های تجاری و صفحات نیازمندی های روزنامه ها نکاتی وجود دارد که زمینه تهیه اخبار و گزارش های نابی را فراهم می کنند.


به عنون مثال درج آگهی فروش "فلز یاب" می تواند انگیزه ای برای خبرنگار باشد که در پی یافتن زمینه های مصرف این دستگاه و کاربرد آن باشد و طبعا احتمال استفاده های غیر مجاز و گنج یابی سوژه ای مناسب برای تهیه خبر و گزارش در این مورد خواهد بود.


 گاهی در مصاحبه های چهره های هنری ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی نکاتی بیان می شود که می تواند به تولید اخبار و گزاش هایی جذاب و خواندنی بیانجامد .


بنابر این خبرنگاران باید سایر رسانه ها را به طورمدام رصد کنند و مطالب مرتبط با حوزه خبری خود را که در رسانه ها منتشر می شوند با دقت پیگری و بررسی کنند تا به سوژه های جدید ی دست یابند.



د- رابطان خبری


یکی از منابع رسانه ها و خبرنگاران برای اطلاع از رویدادهایی که در گوشه و کنار شهرها و کشورها روی می دهد بهره گیری از رابطان خبری است.


طبیعی است که رسانه های جمعی امکان دسترسی به اطلاعات  مربوط به رویدادهای مختلف در تمامی شهرها و روستاها و مناطق گوناگون در حوزه ی تحت پوشش خود را ندارند.


 برای رسانه های ملی امکان حضور خبرنگاران اقصی نقاط کشور وجود ندارد و رسانه های بین المللی نیز نمی توانند در همه نقاط جهان خبرنگار داشته باشند. حتی وجود خبرنگار در یک کشور یا شهر نیز نمی تواند این امکان را فراهم کند که وی از تمامی رخدادهای شهر یا کشور محل استقرار خود مطلع شود .


خبرنگارانی که در شهر ها و کشورهای مختلف فعالیت می کنند باید افرادی را بیابند که متناسب با سوژه های مورد نظر رسانه و خبرنگار، اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهد. 


علاقه مندان به همکاری با رسانه ها و کسانی که حاضرند به صورت افتخاری اخبار و اطلاعات خود را در اختیار خبرنگاران قرار دهند افراد مناسبی  برای برقراری ارتباط خبری محسوب می شوند. این افراد می توانند خبرنگاران را از رویدادهایی که در محیط اطراف آنان رخ می دهد آگاه کنند .


 برخی از این اشخاص از توانایی های لازم برای کسب و انتشار خبر برخوردارند و می توانند با کسب اطلاع از رویدادها، خبرها را آماده  و برای خبرنگار ارسال کنند . از این افراد به عنوان رابط خبری یا شهروند خبرنگار یاد می شود .


 برخی از این علاقه مندان توانایی لازم برای تهیه و تنظیم خبر را ندارند و می توانند اطلاعات اولیه یا سرنخ ها را به اطلاع خبرنگاران برسانند.


این افراد اگر شاهد رویدادی باشند یا خبری را بشنوند که برای رسانه با ارزش تلقی شود به خبرنگار منتقل می کنند. آنان حتی شایعات را به عنوان سرنخ  به خبرنگاران رسانه ها اطلاع می دهند .


 بنابر این رسانه های جمعی برای آن که به اخبار و رویداد های گوشه و کنار حوزه ی تحت پوشش خود دسترسی داشته باشند باید به رابطان خبری و خبرنگاران افتخاری تکیه کنند و تا حد امکان به شمار آنان بیفزایند  تا حضور قوی و فعال تری در عرصه اطلاع رسانی داشته باشند و در کوتاه ترین زمان ممکن به اخبار دست یابند.


 برخی رسانه های جمعی برای حضور قدرتمند تر در عرصه اطللاع رسانی و استفاده بهینه از رابطان خبری اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای آنان می کنند و از ابزارهای تشویقی برای ایجاد ارتباط مستحکم تر با رابطان خبری بهره می گیرند .


بنابر این  رابطان خبری دسترسی وسیع رسانه ها به اخبار را با کمترین هزینه  میسر می کنند.


 




______________________________________________________________________



1- استفاده از رسانه های دیگر فقط برای سوژه یابی و کسب اطلاعات بیشتر است نه استفاده محض از تولیدات آنان بویژه بدون ذکر منبع که یک کار غیر حرفه ای و نادرستی است.


. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال