کد مطلب: 30544 | تاریخ مطلب: 1395/06/02
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

تدارکات

تدارکات











در ادامه رشته گفتارهای عکاسی‌خبری و مستند اجتماعی در میدان عمل به یکی‌از موارد مهم و گهگاه فراموش شده  در این حوزه می‌پردازیم.





 شاید در گفتارهای پیشین اشاره کوتاهی‌به سختی امر تهیه عکس در خیابان و اصولاً در گونه مستند اجتماعی و خبری کرده ایم. اما در اینجا این مبحث را نسبتاً باز می‌کنیم.















                                         

جمعی از عکاسان خبری در هنگام رخدادهای 1968 پاریس-عکس از برونو باربی-آژانس عکس مگنوم-هانری کارتیه-برسون در سمت چپ دیده می شود












     پر واضح است که هر فعالیتی در هر امری علاوه بر توانایی ذهنی‌نیاز به توانایی جسمی‌دارد. کم یا زیاد. اما آنچه در عکاسی‌مستند و خبری بسیار مهم و مغفول است نیاز شدید به توانایی بالای جسمی‌است. عکاسی‌که می‌خواهد هر روز از صبح تا شب در گرمای تابستان و سرمای زمستان در خیابان ها، گذرگاه ها، محیط ‌های طبیعی قدم بزند و وسایل عمد‌تاً سنگین حرفه ایش را حمل کند بدون شک نیازمند توان بالای جسمی‌است. تجربه ثابت کرده است در طول فعالیت روزانه برای تهیه عکس پس از ساعتی‌،کمتر یا بیشتر، قوای جسمانی اش تحلیل می رود و هر چه بدن خسته تر می شود طبیعتاً عکاس از ادامه کار منصرف شده یا همان مقدار را برای پروژه کافی‌ می داند یا تکمیل آن را به روز و شب ‌های دیگر موکول می‌کند. و در در روز ‌های آینده به یاد آوردن این خستگی‌‌ها خود دلیل کافی ‌خواهد بود برای پیگیری نکردن و در نهایت ابتر ماندن آن‌.
















                                        

زندگی روزمره شهر نوریلسک-روسیه-عکس از النا شرنیشووا











    خاطرم می آید در سالهای ابتدایی عکاسی‌‌ام یکی‌از مسئولان فرهنگی‌هنگام سخنرانی‌در مورد عکس و عکاسی‌اشاره‌ای به لزوم داشتن توانایی جسمی‌و فیزیکی‌عکاسان کرد. همان موقع متأسّفانه از روی تعصب آن‌ کلام را به استهزا گرفتم. اما اندکی ‌بعد پس از چند سال عکاسی ‌و فشار شدید بدنی لاجرم به درستی ‌آن ‌گفته پی ‌بردم.


    آویزان ماندن دوربین‌ها و کیف‌های وسایل از شانه‌ها و گردن و ایجاد حرکات پاندولی بر آن‌ها و راه رفتن ‌های طولانی‌سبب بروز یکی‌از سخت‌ترین عوارض بدنی مانند آرتروز گردن یا ایجاد کمر دردهای مزمن می شود. هر چه اندام ورزیده تر باشند خستگی‌و عوارض کمتر خواهند بود و عکاس راحت تر و با دغدغه کمتر به کار می‌پردازد.


   این تنها یکی‌از مسائلی‌است که عکاسان مستند نگار باید به آن‌توجه کنند. عکاسی‌که قصد دارد در فضای باز عکاسی کند چه برای عکاسی‌از طبعیت و حیات وحش و چه در اجتماع انسان ها باید به شرایط آب و هوایی توجه کند. اول به دلیل مسائل زیبایی شناسی ‌دوم بخاطر تدارکات.


    مسائل زیبایی شناسی ‌که روشن است. عکاس باید بداند و توجه کند که در عکاسی‌از موضوع یا موضوعات مورد نظرش هوای آفتابی بهتر است یا ابری و یا هنگام بارش.


 اما عکاسی‌که به شرایط جوّی توجه نکند در میانه کار با دو مشکل اساسی‌روبرو خواهد شد. نداشتن پوشش مناسب برای خود و برای وسایل که فقط همین دو نقیصه اگر باعث قطع فعالیت نشوند مطمئناً لطمه شدیدی به آن‌خواهند زد و طبیعتاً عکاس به اهداف خود نخواهد رسید. و باعث اتلاف وقت و انرژی می شود.















                                             

قطب شمال-عکس از ژان گامی-آژانس عکس مگنوم













   در امر پشتیبانی‌ و آن‌سوی مسائل هواشناسی مطالعه و دقت در انتخاب وسایل مناسب و مورد نیاز امری لازم است.


 بدانید که در انجام هر پروژه به تمام وسایل و موجودیتان نیاز ندارید. پس آنها را با خود همراه نکنید که هم راحت تر حرکت کرده و عکاسی‌کنید و هم وسایل را از تخریب بی جا و از گزند دزدان همیشه در کمین عکاسان محافظت کنید.


   همراه داشتن وسایل کافی ‌بسیار لازم است اما همیشه در مورد آن ‌مطالعه کنید.


    بخش دیگری از مسائل مربوط به تدارکات و پشتیبانی‌امر رفت و آمد به ویژه در سفر است. حتما قبل از سفر تمام مسائل مربوط به رفت و آمد را به ویژه در مناطق دوردست و صعب‌العبور مورد توجه قرار دهید. همین طور مسائل مربوط به اقامت. خیال ناراحت و نبود مدیریت صحیح در امر اقامت و رفت و آمد بدون شک تاثیرات مهلکی بر انجام پروژه خواهد داشت. تهیه نقشه راه‌ها و اماکن مورد نیاز بسیار حیاتی است.


     اطلاعات محلّی یکی‌از مهمترین ابزارهای عکاسان به ویژه در سفر است. مطمئناً همه ‌ما راجع به همه ‌اماکن اطلاعات کافی‌نداریم پس بنابرین استفاده از راهنمایی ‌های افراد محلّی یا استخدام یک راهنمای همراه بسیار کمک خواهد کرد.


    برای بدست آوردن اطلاعات چه در پروژه ‌های درون شهری یا در سفر همیشه شماره تلفن ‌های مورد نیاز را از قبل بدست آورید و همراه داشته باشید. خصوصاَ ارتباط خوبی با ادارات روابط عمومی‌داشته باشید.


    سر فصل تدارکات دارای بند ‌های گوناگون مانند نمونه ‌های گفته شده است که در مقالات آینده به فراخور راجع به آنها صحبت خواهد شد. در پایان آنچه که شما را آماده می‌کند برای حضور درست در صحنه عکاسی ‌مدّ نظر داشته باشید و در مورد آنها مطالعه کنید.


. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال