کد مطلب: 30565 | تاریخ مطلب: 1395/07/06
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

ویژگی های خبرنگار(3)

در دو قسمت پیشین در مورد ویژگی های فردی و خصلت های شخصی خبرنگاران مطالبی را خواندید. در این بخش در مورد ویژگی های حرفه ای خبرنگار نکاتی را یادآور می شویم.

  ویژگی های خبرنگار(3)


 


ویژگی های حرفه ای خبرنگار



کسی که حرفه ی خبرنگاری را برمی گزیند باید توانایی های لازم برای اجرای وظایف این شغل را فراگیرد. مهم ترین خصوصیات حرفه ای برای خبرنگاران را می توان این گونه برشمرد:


   




-    آشنایی با قواعد نگارش و ادبیات فارسی


-    فراگیری اصول و روش های سوژه یابی ، تنظیم و تدوین خبر، گزارش و مصاحبه


-    تشخیص ارزش های خبری


-    توانایی یادداشت برداری و تند نویسی


-    توانایی کار با فناوری های دریافت و ارسال خبر


-    آشنایی کامل با فضای مجازی و توانایی کار در این محیط


-    دارا بودن اطلاعات عمومی مناسب در کلیه زمینه ها


-   فراگیری اطلاعات تخصصی و جامع  در مورد حوزه فعالیت خبری  خود


-    آگاهی کامل از وقایع جاری و مسایل روز داخلی و خارجی


-    آگاهی از سیاست های خبری رسانه


-    شناخت منابع خبری


کسب تخصص های گفته شده نیازمند مطالعه ، پشتکار ، تمرین و حضور در فضای خبری و رسانه ای است .


 حرفه خبرنگاری را می توان با شناگری مقایسه کرد.


اگر شما مدت ها در مورد فن شنا مطالعه  کنید و روزهای متوالی در کنار استخر شاهد شنا کرد ن دیگران باشید هیچگاه  شناگر ماهری نخواهید شد .


لازمه ی شناگری، رفتن به داخل آب و شنا کردن در قسمت کم عمق، نیمه عمیق و سپس عمیق استخر است.


برای خبرنگار شدن علاوه بر فراگرفتن اصول کار باید انواع خبر، مصاحبه و گزارش را از رسانه های جمعی ببینید و بخوانید و بشنوید و در نشریات گوناگون انوع مطالب  را مطالعه کنید تا با روش ها ، ابتکارات ، تجربیات و نوآوری های سایر خبرنگاران آشنا شوید.


اما در کنار آن باید خودتان هم دست به کار شوید و تا می توانید بنویسید و بنویسید.


ضعف ها و ایرادهای کار خود را دریابید و برطرف کنید تا خبرنگاری حرفه ای شوید.


برای رسیدن به جایگاه یک خبرنگار حرفه ای به آنچه گفته شد خصوصیات دیگری را هم اضافه کنید:


-         وقت شناسی و رعایت دقیق آن در هنگام ملاقات با دیگران ، مصاحبه ها و حضور در مجامع و مراکز مختلف و گردهمایی ها و البته توجه به زمان در آماده سازی وانتشار اخبار.


-         بهره گیری از تجارب دیگران و تجربه اندوزی از فعالیت های روزمره خود.


-         کنار گذاشتن پیش فرض ها در هنگام تهیه خبر و جست و جوی واقعیت ها


-         پرهیز از تعصب و یکجانبه نگری


-          همدلی با مخاطبان و شناخت آنان و تلاش برای اثر گذاری برمخاطب


-         شناخت عرصه ی رقابتی رسانه بویژه در فضای مجازی


-         آراستگی ظاهری و رعایت عرف جامعه 


 

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال