کد مطلب: 30598 | تاریخ مطلب: 1396/01/09
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

مصاحبه (1)

کلیات

مصاحبه (1)



یکی از روش های کسب خبر ، مصاحبه با افراد مختلف اعم از کارشناسان، مسوولان، ورزشکاران، هنرمندان و سایر گروه های اجتماعی است.


مصاحبه، فرایندی است حاصل تعامل و ارتباط میان مصاحبه شونده و مصاحبه کننده که عموما هدف مشخص و روشنی را دنبال می کند ومصاحبه کننده با طرح سوال در پی کسب اطلاعات و دیدگاه های مصاحبه شونده بر می آید . مصاحبه یکی از اصلی ترین روش های جمع آوری اطلاعات و اخبار برای رسانه های جمعی است و خبرنگاران از گفت و گوهای خبری بهره های فراوانی می برند .


نتایج حاصل از مصاحبه می تواند اطلاع رسان یا تکمیل کننده ی اطلاعات و عامل عمق بخشیدن به اخبار و گزارش ها و اقناع مخاطبان باشد و به غنای بیشتر مطالب خبری کمک کند.



بهره گیری از دیدگاه های متنوع با مصاحبه امکان پذیر می شود و رسانه ها برای تضارب آرا و بازتاب دادن به نظریات مختلف از آن استفاده می کنند.


مصاحبه کنندگان برای برقراری این ارتباط، نیازمند کسب مهارت هایی هستند که امکان دستیابی آنان به اطلاعات را فراهم سازد.


مصاحبه کننده در عین این که باید آموزش ببیند تا از دانش کافی در این زمینه برخوردار شود، لازم است ظرافت های هنرمندانه ای را برای برقراری ارتباط و کسب اطلاعات فرا گیرد.


اطلاعات کافی از موضوع مصاحبه، اعتماد به نفس، شکیبایی و توانایی برای برقراری ارتباط و جلب اعتماد مصاحبه شونده از ضرورت های اولیه برای مصاحبه کنندگان است.


در تنظیم و تدوین متن مصاحبه، همچون خبر، ارزش های خبری مورد توجه قرارمی گیرد.


مصاحبه با روش های گوناگون صورت می گیرد که از آن جمله مصاحبه های رو در رو و حضوری، مصاحبه های تلفنی و مصاحبه های کتبی است.


هریک از این روش ها معایب و محاسن خود را دارد. مصاحبه های حضوری گرچه بر سایر روش ها ارجحیت دارد و امکان خوبی برای طرح پرسش و دریافت پاسخ با اشراف کامل مصاحبه شونده به فضای مصاحبه و دریافت کلیه پیام های کلامی و غیر کلامی و حواشی آن به وجود می آورد  ولی در عین حال وقت گیر است و زمان زیادی را در مقایسه با مصاحبه های تلفنی به خود اختصاص می دهد.


مصاحبه تلفنی از سرعتی به مراتب بیشتر از مصاحبه حضوری برخوردار است و خبرنگار می تواند در فرصتی اندک با یک یا چندین نفر مصاحبه کند. در مصاحبه های تلفنی، خبرنگاران امکان مشاهده عکس العمل ها و زبان غیر کلامی مصاحبه شونده را ندارند و همین امر باعث می شود مصاحبه کننده نتواند کنش و واکنش های مصاحبه شونده را مشاهده کند و طبعا بخشی از اطلاعاتی را که می تواند بر روند مصاحبه تاثیر بگذارد از دست می دهد.


مصاحبه های مکتوب از طریق ارسال سوالات با نمابر یا ایمیل برای مصاحبه شونده و دریافت پاسخ از همین طریق انجام می شود. در مصاحبه های مکتوب طبعا خبرنگار نمی تواند از پاسخ های مصاحبه شونده سوالات جدیدی استخراج کند و اگر پاسخ ها قانع کننده نباشد امکان طرح سوالات جدیدی نیست .


این روش معمولا در موارد خاص که امکان دسترسی حضوری یا تلفنی به مصاحبه شونده مقدور نباشد و نیز عنصر زمان در انتشار مطلب تاثیر چندانی نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.


در یک تقسیم بندی دیگر،  مصاحبه را با توجه به تعداد شرکت کننده در مصاحبه دسته بندی می کنند. مصاحبه از نظر تعداد مصاحبه کنندگان و مصاحبه شوندگان به چند دسته تقسیم می شود.


 گاهی یک خبرنگار با یک نفر مصاحبه می کند. در مواردی هم تعدادی خبرنگار با یک فرد مصاحبه می کنند که به این روش "کنفرانس خبری" یا "مصاحبه مطبوعاتی" می گویند.


در مواردی نیز یک خبرنگار با چند نفر به طور همزمان مصاحبه می کند که معمولا این روش را در میزگردها شاهدیم.


گاهی نیز در چنین میزگردهایی چند خبرنگار با چند نفر به  گفت و گو می پردازند.


در بخش های بعدی سایر مباحث در مورد مصاحبه را مورد بررسی قرار می دهیم .

. انتهای پیام /*

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
 
کد امنیتی:
ارسال